zaterdag 14 juli 2012

Zeeuws knopbrood

De Zeeuwse knop-broodbakvorm
Op vakantie in Middelburg werden we overspoeld met allerlei varianten op -wat later bleek- de Zeeuwse knop. Zeepjes, kaarten, chocolaatjes, kussens ...overal prijkte de Zeeuwse knop trots op. Na wat informeren blijkt de Zeeuwse knop aan een comeback bezig te zijn. Oorspronkelijk is deze knoop een onderdeel van de Zeeuwse klederdracht. De Zeeuwse dames droegen 'm als sieraad, de Zeeuwse heren als een soort van keelknoop op hun boord of hemd. Na het verdwijnen van de Zeeuwse klederdracht uit het straatbeeld is het lang stil rondom de knop. Totdat ontwerpers en winkeliers er nieuw leven in blazen als nieuwe Zeeuwse merchandise. Toch weer wat anders dan het Zeeuws meisje!
Via een vriendin verneem ik dat er ook een heus Zeeuwse knop-bakblik bestaat. Of beter gezegd bakblikken, want hij is verkrijgbaar in een cake- en een broodvariant. En omdat ik in mijn Casa nooit genoeg bakvormen kan hebben, besluit ik de broodvariant te bestellen.

Het Zeeuwse knop-broodblik is gemaakt van gealuminiseerd staal en is ontworpen door Tinka Leene. Uiteraard woonachtig in Zeeland. Het heeft een doorsnede van 20 centimeter en het is geschikt voor een brood van 600 gram. Omdat mijn meeste broodrecepten uitgaan van een brood van 900 gram heb ik een recept omgerekend naar 600 gram. In het recept gebruik ik semolinameel, dit kan eventueel vervangen worden door volkorenmeel als je geen semolinameel in huis hebt.
Het resultaat is een grappig klein rond broodje waar je de uitstulpingen van het bakblik goed op ziet. Het zal zeker niet misstaan tijdens een gezellige lunch. En dan maakt het natuurlijk niet uit dat de lunchtafel niet in Zeeland staat...
  
IngrediĆ«nten  
300 gram tarwemeel
40 gram volkorenmeel
40 gram semolinameel (verkrijgbaar in de Turkse buurtwinkel)
228 gram water, handwarm
5 gram droge gist
7 gram zout
20 gram olijfolie
1 eetlepel zonnebloempitten
1 eetlepel sesamzaad
1 eetlepel lijnzaad

Stap 1  
Doe alle ingrediƫnten in de kom van je standmixer (bijvoorbeeld KitchenAid) en kneed het in ongeveer 10 minuten tot een mooi soepel deeg. Uiteraard kun je dit recept ook met je handen of met de broodbakmachine kneden. Gebruik voor de laatste de 'kneedstand'.
Vet het Zeeuwse knop-broodbakblik in met zonnebloemolie.

Stap 2
Haal het deeg uit de kom en vorm een bal. Leg deze in een met zonnebloemolie ingevette kom en dek af met een vochtige theedoek. Laat het deeg ongeveer een uur rijzen.

Stap 3
Haal het deeg uit de kom en vorm een deegbal. Laat de deegbal 15 minuten rusten op een siliconen werkmatje of op het met wat bloem bestrooid aanrechtblad. Dek het weer af met de theedoek.

Deeg gevormd tot deegbal
Stap 4
Pak het deeg en leg het voorzichtig in de bakvorm. Druk het licht uit, zodat de hele vorm ermee bedekt is. In het begin stribbelt het deeg wat tegen. Laat het dan even rusten en herhaal het uitdrukken. Leg de vochtige theedoek over de Zeeuwse knop-bakvorm. Laat het deeg een uur rijzen.
Deeg en vorm gebroederlijk op het werkmatje

Deeg uitdedrukt in de vorm
Stap 5
Het afbakken van het brood: verwarm de oven tijdig voor op 220 graden.  Zet het Zeeuwse knop-bakblik in de oven. De eerste 20 minuten op 220 graden. Draai de temperatuur voor de laatste 15 minuten terug naar 175 graden.

Voor de Rofco-oven verwarm je de oven een uur vantevoren voor op 230 graden. Wanneer het deeg gaat kleuren (tussen de 8 en 10 minuten) draai je de temperatuur terug naar 50 graden. Pak het bakblik na 35 minuten uit de Rofco-oven.

Stap 6
Haal het brood direct uit de vorm en laat het afkoelen op een rekje.

De broden koelen af op een rek
Je kunt dit recept helemaal aanpassen aan je eigen smaak. In plaats van de pitten en zaden kun je ook kruiden toevoegen of kaas.



Het Zeeuwse knopbrood...





3 opmerkingen:

  1. Ik heb vandaag dit brood gebakken. Ik heb het broodbakblik van de kinderen op school voor mijn verjaardag gekregen. Het brood was heerlijk. Heb je nog meer broodbakrecepten voor in het bakblik van de zeeuwse knop?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marianne, fijn dat het gelukt is met het Zeeuwse knopbrood! Ik heb zelf geen specifieke recepten voor het blik. De meeste recepten die ik gebruik zijn voor een brood van 900 gram terwijl dit blik een inhoud heeft van 600 gram. Ik reken mijn favoriete recepten dan om als ik ze in het Zeeuwse knopbroodblik wil bakken.
    Je zou uit kunnen gaan van 400 gram meel, 240 gram water of ander vloeistof, 5 gram droge gist, 7 gram zout en eventueel 20 gram vetstof zoals olie of gesmolten boter. En er geraspte kaas, kruiden of rozijnen en noten aan toe kunnen voegen. Let wel, dit is een richtlijn om zelf mee aan de slag te gaan. Mocht je volkorenmeel gebruiken, dan voeg je ook iets meer vloeistof toe. Spring de keuken in en probeer het uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel! Ik bak weer vrolijk verder!

    BeantwoordenVerwijderen