maandag 16 juli 2012

Nijmeegse 4-daagse koekjes

Het regent. En eigenlijk had ik niet ìn, maar buiten de Casa moeten zijn. De sfeer opsnuiven in het centrum van Nijmegen (waar de Casa staat) van de binnenstromende mensen die morgen gaan starten aan de 96e Internationale Vierdaagse Afstandmarsen Nijmegen, beter bekend als de Nijmeegse 4-daagse. Op de maandag voor de start is er altijd een gezonde spanning voelbaar in de stad. Hoe zal het gaan? Veel blaren, geen blaren? Hoe is het weer? Waar ben ik aan begonnen?!
Een bonte stoet van mensen die aan je voorbij trekt...geoefende wandelaars, militairen uit alle windrichtingen, mensen met een verhaal.
Maar vandaag regent me het te hard en zit ik liever met een kopje thee op de bank. En wat smaakt daar lekkerder bij dan een koekje. Een Nijmeegs 4-daagse koekje!
Uit mijn verzameling koekuitsteekvormpjes diep ik een voetvormpje op. En al snel vind ik een lekker koekjesrecept in het boek Koekje van Cees Holtkamp en Kees Raat. Ingrediënten zijn aanwezig in mijn keukenkastje, dus ik kan meteen aan de slag. Wie weet is het na het bakproces wel droog en kan ik er alsnog op uit!

Ingrediënten voor 15 voetjes 
180 gram tarwebloem
90 gram lichte basterdsuiker
140 gram zachte ongezouten roomboter
2 gram zout
15 gram vanillesuiker

Stap 1  
Meng de zachte roomboter met de basterdsuiker, vanillesuiker en het zout in een kom.
Zeef de bloem en kneed dit door het boter-suikermengsel tot een vaste koekjesdeegbal. Dit gaat het gemakkelijkst in een foodprocessor, maar kan ook met de hand.

Stap 2
Verpak de deegbal in plastic huishoudfolie en leg het een uur te rusten in de koelkast.

Stap 3
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Rol met een deegroller het koekjesdeeg uit op een met bloem bestoven siliconen matje of andere werkplek tot een lap van een halve centimeter dik.  Als het koekjesdeeg aan de deegroller blijft plakken, bestrooi de deegroller dan ook met wat bloem.
Steek de koekjes uit met de voetvorm (of welke andere vormpjes je voorhanden hebt!) en leg ze voorzichtig op een met bakpapier/-folie beklede bakplaat. Herhaal dit proces een keer of 3 totdat het deeg helemaal op is.
Koekjes uitsteken...

Stap 4
Zet de bakplaat in de oven en bak ze ongeveer 15 minuten totdat ze goudbruin zijn. Laat ze afkoelen op een rek of bord.  



Nijmeegse 4-daagse koekjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten