donderdag 14 juni 2012

It's smoothie-time!

Tot mijn vakantieuitrusting behoort naast the 'usual suspects' zoals kleding, boeken en een tandenborstel ook een aardappelschilmesje en...een staafmixer.
Het mesje gaat, wanneer we eropuit trekken, standaard mee in mijn handtas, zodat ik altijd een appeltje kan schillen (letterlijk, niet figuurlijk). Dit heeft al voor de nodige problemen gezorgd bij de douanecontrole op de luchthaven, maar ook toen ik in Florence een van de vele musea wilde bezichtigen en ik erachter kwam dat na de immens lange rij er een metaaldetector stond, die ik zou moeten passeren. En omdat ik geen zin had in betrapt te worden met een mes in mijn tas, besloot ik dat ik op zoek moest naar een plek om het mes te lozen en na het museumbezoek weer op te halen.
Na een kwartier te hebben rond gelopen opzichtig op zoek naar een verstopplek, belandde ik bij een ijzeren vuilnisemmer net achter het centrale plein. Daar heb ik het mes toen ondergeschoven. Het is maar goed dat de plaatselijke carbonieri me op dat moment niet op het oog had, want met mijn verdachte gedrag, had ik het toch moeilijk gehad om uit te leggen dat ik dit mes slechts gebruik om het plaatselijke fruit te keuren en dat ik het even kwijt moest om een schilderij te bekijken...
Uiteraard gaat de staafmixer niet mee in de handtas! Die blijft in het vakantiehuisje/hotelkamer om me te assisteren bij het maken van mijn zomerverslaving: smoothies. In de landen waar ik meestal op vakantie ga, is het fruit voor een fooi te verkrijgen op de markt of in de supermarkt. Ananas, mango's, passiefruit, rijpe perziken, bananen, verse vijgen... Ik sla ze massaal in en bewerk ze terug in het vakantiehuisje met mijn staafmixer met wat yoghurt tot de lekkerste smoothies.
Thuisgekomen val ik dan in een zwart gat. Niet alleen is hier veel minder fruit verkrijgbaar, het is vooral vaak niet rijp. Dan baal ik als een stekker wanneer ik met een keiharde kiwi en nectarine of een smakeloze aardbei zit opgescheept. Maar voor dit probleem heb ik een sinds kort een oplossing: diepvriesfruit!
Het is even gezond als vers fruit, omdat het na de pluk (rijp!) wordt ingevroren en zo alle vitamines bewaard blijven. De smaak is daarom ook gewaarborgd en het is altijd beschikbaar, wanneer je een voorraadje in je diepvries bewaart. Bij de Albert Heijn verkopen ze o.a. aardbeien, frambozen, zwarte bessen, mango, kersen en zomerfruit (een mix van bessen, aardbeien en frambozen).
Het is een prima manier om jezelf en je huisgenoten meer fruit te laten eten en het is een gezond alternatief voor een ijsje...
Hieronder staat een voorbeeld van een smoothie die ik vaak maak. Probeer het eens uit of experimenteer zelf lekker met verschillende soorten fruit, diepvries of vers. Smoothie up your life!

Ingrediënten voor een eenpersoonssmoothie:
75 gram zwarte bessen uit de diepvries
75 gram stukjes mango uit de diepvries
1 rijpe banaan
evt. biogarde, kwark of yoghurt naar smaak
evt. sap van 2 uitgeperste sinaasappels
evt. lijnzaad, wat gehakte noten of zonnebloempitten

Stap 1
Haal de gewenste hoeveelheid fruit uit de diepvries en doe het in een kom.
Wanneer je een goede blender hebt, die ook ijsblokjes kan crushen, kun je het fruit meteen gebruiken. Anders (bij bijvoorbeeld het gebruik van een staafmixer) kun je het fruit het beste een uurtje laten ontdooien in de kom. Dan is het diepvriesfruit wat minder hard en voorkom je dat je je staafmixer naar de filistijnen helpt. Daarnaast is de smoothie dan minder koud.






Stap 2
Pel de banaan en snijdt 'm in schijfjes. Doe de banaan met het (ontdooide) fruit in de blender of in een plastic bakje waarin je het fruit kunt pureren met de staafmixer.
Blender het fruit tot een roze puree.
Je kunt op dit punt het sinaasappelsap toevoegen of de yoghurt. Hierdoor wordt de smoothie wat vloeibaarder, zodat je 'm kunt drinken.

Stap 3
Giet de smoothie in een glas. En bestrooi eventueel met wat gehakte nootjes of lijnzaad.  

In dit geval heb ik de biogarde niet door de fruitpuree gedaan, maar erbovenop geschept en afgewerkt met lijnzaad. Zo kan ik de smoothie lekker oplepelen.
It's smoothie-time!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten